Highlighted

Greenwashing

Greenwashing is het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema’s omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan ‘een likje verf’.

De term greenwashing wordt meestal gebruikt bij organisaties die iets goeds doen, maar in de kern van het bedrijf nog steeds veel verkeerd doen. Zo kan een bedrijf enerzijds Unicef steunen en anderzijds toch goederen produceren door middel van kinderarbeid. Of een bedrijf kan geld geven aan een milieuorganisatie terwijl de kernactiviteit erg vervuilend is.

Niet elke organisatie die aan greenwashing doet, doet dit bewust. In veel gevallen wil men iets maatschappelijk doen, maar ziet men niet in dat het kernproces van het bedrijf ook aangepast moet worden om daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord bezig te zijn. Soms is greenwashing de eerste stap naar een daadwerkelijk maatschappelijk verantwoord beleid. Er zijn ook bedrijven die greenwashing gebruiken om milieutechnisch of maatschappelijk verantwoord over te komen, terwijl ze weten dat ze het niet zijn. Dit zijn de ‘echte’ greenwashers. Vaak dragen deze organisaties hun maatschappelijk verantwoord gedrag extra breed uit met ‘wij sponsoren X’ of ‘onze producten hebben Y’.

People Planet Profit

Transparantie is van wezenlijk belang zodat de klant een keuze heeft, wel of niet gebruiken. Er is ook nogal wat verwarring over wat natuurlijk nu precies is. Is iets natuurlijk als iets volledig puur gebruikt wordt, of is het ook natuurlijk als het chemisch bewerkt is uit natuurlijke grondstoffen.

Voor palmolie, die meestal uit Maleisië en Indonesië komt, wordt heel veel bos gekapt. Bij kokosolie, uit de Filipijnen en India, speelt dat (nog) niet. Maar er is wel een ander probleem.

Wat dan?

De kokosnoten voor kokosolie en SCS (populair door de shampoobars) worden geteeld door miljoenen kleine boeren die een schijntje voor hun noten krijgen. Ze zijn straatarm. Intussen verdienen de tussenhandel en de olieproducenten prima: door de gezondheidshype is de vraag naar kokosolie enorm gestegen.

Dus heb je een product met SCS erin, vraag je producent dan eens naar de herkomst van de SCS, is het wel fairtrade? Lush is hier heel transparant over!

Je haar wassen, is dat überhaupt wel nodig?

Talg beschermt de hoofdhuid

Onze hoofdhuid maakt talg aan om de huid te beschermen. Dit is wat je haar vettig maakt. Met shampoo was je dit weer weg, maar eigenlijk heeft je hoofdhuid die vettigheid dus nodig. Het blijft talg produceren om te beschermen – wat voor sommigen resulteert in een dagelijkse wasbeurt. De talgproductie raakt uit balans en jeuk en schilfers treden op.

No Poo

Met de ‘no poo’ methode proberen mensen die talgproductie weer naar een normaal niveau te brengen, maar dit gaat niet van de een op de andere dag. De hoofdhuid is waarschijnlijk al jaren gewend om hard te werken, dus als er plotseling gestopt wordt met shampoo, zal de talgproductie nog even doorgaan. Dit wordt ook wel ‘de transitie’ genoemd. Tijdens die transitie, die voor sommigen wel een maand of twee kan duren, blijft het haar vettig.

TIps

  • Kam je haar niet te vaak. Er wordt wel eens gezegd dat je je haar heel veel moet kammen, maar zo verspreid je de vettigheid alleen maar.
  • Als je het echt even niet meer ziet zitten tijdens de transitie, kun je je haar een keer wassen met een zelfgemaakte droogshampoo op basis van marshmellow root poeder
  • Als je je haar toch een keer met shampoo wast, betekent dit niet dat je weer opnieuw moet beginnen, maar geef het haar wel de kans.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *