Lifestyle

Een schoonheidsslaapje doen

Het verlangen naar een kort dutje overdag komt niet voort uit luiheid, maar uit de behoefte aan regeneratie van het lichaam.

In de moderne wereld zijn we vaak genoodzaakt om zo productief mogelijk te zijn gedurende zoveel mogelijk uren van de dag als we kunnen. Hoewel dit kan leiden tot grote prestaties, kunnen we uitgeput raken en verlangen we naar rust en verjonging.

Deze behoefte aan persoonlijke uitvaltijd, die veel mensen in de vroege namiddag ervaren, is geen teken van luiheid, noch is het noodzakelijkerwijs gerelateerd aan hoeveel slaap je de avond ervoor had.

Er was zelfs een tijd dat het doen van een dutje werd beschouwd als een natuurlijk onderdeel van ieders dag.

Een dutje doen is een aangename maar korte periode van slaap waarin onze geest en ons lichaam een pauze kunnen nemen. Hoewel het door velen wordt beschouwd als iets voor kinderen of ouderen, kan een dutje voor mensen van alle leeftijden nuttig zijn.

Het verlangen om te slapen is een eigenschap die veel zoogdieren gemeen hebben, en in sommige landen is slapen nog steeds een belangrijk onderdeel van de dag. Een dutje van een half uurtje kan een aangename manier zijn om het lichamelijk welzijn te bevorderen, en het is bekend dat dutjes je humeur en geheugen verbeteren.

Een dutje van 20 minuten kan je zintuigen scherpen en je revitaliseren, terwijl een dutje van tien minuten je een vrolijker gevoel kan geven. Overdag in een lichte slaap vallen kan overdag meditatief aanvoelen. De gedachten die je hebt als je een dutje doet en de dromen die je ervaart kunnen je zelfs inzichten geven over je leven die je ‘s nachts, als je in een diepe slaap bent, misschien niet hebt.

Om ten volle te kunnen genieten van de voordelen van een dutje, moet je jezelf wellicht eerst toestemming geven om een dutje te doen. Je schuldig voelen over je dutje of je zorgen maken over je to-do lijst zal je niet veel goeds doen als je een dutje probeert te doen, omdat je gedachten of gevoelens je dan juist wakker houden.

Probeer elke dag op hetzelfde tijdstip een dutje te doen, bijvoorbeeld na de lunch of na je werk en gebruik een wekker om ervoor te zorgen dat je niet te lang slaapt want dan sta je vaak juist brak op. Leren ontspannen en slapen en genieten van de herstellende voordelen kan je helpen om hersteld, verjongd en klaar voor de rest van je dag en echt aandachtig aanwezig te zijn.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *