Gratis Beauty Recepten

Bouwstenen voor je huid

Na het zien van het filmpje hieronder over de opbouw van je huid zul je je wellicht realiseren dat schoonheid werkelijk van binnenuit komt en dat de beste zorg voor onze huid ook daar begint.

Collageen als onmisbare bouwsteen

Dit eiwit is de meest overvloedige bondgenoot in het lichaam en is de fundamentele bouwsteen van het bindweefsel. We hebben het hier over de genezing van de darmwand, het stimuleren van de gezondheid van de gewrichten, het bijdragen aan sterkere nagels, dikker haar en natuurlijk een stralende huid! Een echte krachtpatser dus!

Collageen uit de natuur, Bone Broth!

Bone Broth is een zelf gemaakte bouillon die diverse mineralen, aminozuren en gelatine bevat wat tijdens het koken van de botten is afgescheiden. Het bouwt je collageen op, versterkt je immuunsysteem en het werkt zelfs ontstekingsremmend. Ik leerde zelf deze krachtige oerbouillon – Bone Broth – maken in mijn Doula opleiding om nieuwe moeders te helpen aansterken. Het zelf maken is niet moeilijk, maar neem er wel de tijd voor.

Recept Beef Bone Broth zelf maken

Koop goede kwaliteit runderbotten bij een goede (biologische) slager. Jup sorry, dit is niet geschikt voor vegans! Er mag nog best een restje vlees aan zitten. Je kunt ook kiezen voor mergpijp, ossenstaart of schenkel. Kies in ieder geval voor botten met kraakbeen, pezen en zenen. Deze bevatten namelijk de meeste gelatine. Van één kilo botten kun je drie liter collageen bouillon maken.

Zet de botten onder water in een ruime pan met een flinke scheut azijn. Azijn helpt om de mineralen uit de botten te trekken en dat is precies wat we willen. Het eventuele vlees laat je zitten, dit komt vanzelf los of snijd je van de botten en braad je in grasboter met wat peper en zout totdat het bruin is. Voeg het daarna weer toe aan de botten en breng het samen met wortel, ui, prei, selderij, peperkorrels (ik gebruik allspice), tijm en water (zodat alles onder staat) aan de kook. Zelf voeg ik er nog een flinke scheut appelazijn met The Mother in. Dit helpt om al de voedzame stoffen en mineralen uit de botten te trekken.

Wanneer het kookt zal er schuim omhoog komen, schep dit er af. Laat het op een laag pitje sudderen (net niet koken). Als je een slowcooker hebt, kun je het in de slowcooker gieten en deze op de lage stand zetten. Laat het minimaal 12 uur sudderen. (dit mag natuurlijk ook 2 keer 6 uur zijn) zelf doe ik 36 uur aaneen, nou ja mijn crockpot doet eigenlijk al het werk!

Na 12-36 uur uur sudderen gooi je het geheel door een zeef of vergiet. Voeg de stukken vlees en eventueel merg dat nog in de zeef zit weer toe. Eventueel kun je de bouillon nu op smaak maken met zout, maar dat kun je ook doen op het moment dat je de bouillon gaat gebruiken.

Laat nu afkoelen. Door het afkoelen komt er een laag vet bovenop de bouillon te liggen. Dit kun je verwijderen, maar omdat de huid vaak te weinig goede vetten bevat, kun je het er gerust op laten zitten. De bouillon zit nu bomvol gezonde mineralen en gelatine. Drink de bouillon als tussendoortje of gebruik de bouillon als basis voor een andere soep of om bijvoorbeeld heerlijke collageen gelatine gummies te maken. Gelatine bevat twee aminozuren die typisch ontbreken in onze diëten, glycine en proline. Vooral glycine is belangrijk voor een gezonde huid, nagels, haar en bindweefsel.

Vries in wat over is, bijvoorbeeld in porties (ijsblokjes) zodat je altijd zelfgemaakte collageen bouillon op voorraad hebt. 

Eet smakelijk! 

Lijkt dit je teveel werk? Dan kan ik je van harte de verschillende broths van Babs Bone Broth aanraden! Ze deelt ook heerlijke recepten met Bone Broth erin.

Op de traditionele manier gemaakt, met gecertificeerde botten van dieren die in alle vrijheid zijn opgegroeid op de Nederlandse weide. Verder bestaat het geheime recept van ons ‘vloeibare goud’ uit lokale ingrediënten, gefilterd water en heel veel geduld – we laten onze bouillon tot wel 32 uur sudderen! Het resultaat is een kwalitatief hoogwaardige bouillon die je in alle opzichten zal verrassen.

De oerbouillons van Babs bevatten tussen de 10 en 14,8 gram proteïne per 100 ml.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *