Highlighted

Je huid en je Lifestyle

Inwendige en uitwendige, persoonlijke en sociale factoren hebben invloed op de manier waarop je huid veroudert. Natuurlijk is het belangrijk om goed voor je huid te zorgen door te reinigen, hydrateren, voeden en beschermen. Maar veel factoren zijn vooral keuzes op het gebied van levensstijl en in ten minste enkele gevallen kun je het heft in eigen handen nemen:

De zon.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden, de zon is een van de grootste vijanden van een onbeschermde huid. De effecten? Verlies van elasticiteit, onregelmatige textuur, rimpels, vlekken, verkleuring, dofheid… Vergeet niet dat het grootste deel hiervan te vermijden is door eenvoudigweg zonnecrème te gebruiken.

Tabak.
Rokers hebben veel meer kans op een huid die de neiging heeft uitgedroogd te raken en lijdt aan een chronisch tekort aan vitaminen en mineralen, met name vitamine C. Omdat de capillaire bloedstroom lager is, ziet de huid er dof en futloos uit. Elke sigaret valt de huid aan drie kanten aan: hij genereert vrije radicalen, vermindert de zuurstoftoevoer naar de cellen en veroorzaakt diepe rimpels rond de lippen.

Slecht dieet.
Dit is een andere fundamentele leefstijlfactor die duidelijk terug te vinden is in onze huid. De consumptie van te veel dierlijk vet of een onevenwichtige of onregelmatige voeding veroorzaakt een toename van vrije radicalen en verstoort de microcirculatie. Aan de andere kant zijn vitaminen de natuurlijke bondgenoten van de huid, en het volgen van een natuurlijk dieet rijk aan groenten en fruit geeft het lichaam vitaliteit, gezondheid en schoonheid.

Vervuiling.
Auto-uitlaatgassen en andere luchtvervuiling kunnen de productie van vrije radicalen versnellen, een van de belangrijkste oorzaken van veroudering. Bovendien vertragen ze ook de celvernieuwing en kunnen ze huidirritatie veroorzaken.

Stress.
Het lijdt geen twijfel dat een periode van stress de huid kan aantasten. De ogen kunnen een venster op de ziel zijn, maar huid en haar zijn ook goede indicatoren van algemene fysieke en emotionele gezondheid en welzijn. Misschien kun je de problemen waarmee je te maken hebt niet oplossen, maar je kunt je er in ieder geval van bewust zijn dat je huid in tijden van stress wat extra verwennerij nodig kan hebben.

Te weinig slaap.
Wat de reden ook is, of het nu gaat om stress, overwerk of een te hectisch sociaal leven, als je niet genoeg slaap krijgt, zal dit weerspiegeld worden in de conditie van je huid. Het oude gezegde dat je je schoonheidsslaapje nodig hebt, ligt dicht bij de waarheid: terwijl je slaapt, wordt het niveau van de productie van vrije radicalen tot een minimum beperkt en heeft je lichaam een kans om de vrije radicalen die gedurende de dag worden geproduceerd, te elimineren of te neutraliseren.

Uitdroging.
Nogmaals, het kan niet vaak genoeg gezegd worden: je lichaam heeft water nodig. Je moet ernaar streven om minstens anderhalve liter per dag te drinken. Je huid zal het waarderen en je zou het ook moeten terugvinden in je algemene gezondheid.

Alcohol.
Een glaasje wijn bij de maaltijd of af en toe wat drinken zal je huid niet beschadigen, maar regelmatig alcoholgebruik kan leiden tot uitdroging en zal een negatief effect hebben op de elastine en het collageen van de huid. Het kan ook de problemen van de gevoelige huid verergeren en resulteren in de aandoening die bekend staat als couperose, waarbij de verzwakte haarvaatjes niet meer in staat zijn om terug te keren naar hun normale grootte als ze eenmaal uitgezet zijn en de huid een permanente roze tint behoudt.

Medicijngebruik
Medicijngebruik kan ook flink wat uitwerking hebben op de huid, als je veel medicijnen neemt is het altijd zinvol je huid extra goed te verzorgen en je lichaam ook regelmatig helpt met het ontgiften.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *