Cyclus Huidverzorging

Onze huid is extreem gevoelig voor onze hormonen. Het is de eerste die een hormonale onbalans weergeeft en het gelukkigst wanneer de hormonen in balans zijn.

Het is belangrijk om te erkennen dat we als vrouw voortdurend in ontwikkeling zijn. Ons lichaam ervaart van nature lichte dagelijkse verschuivingen tijdens onze 28-31 dagen durende hormooncyclus. En, we verschuiven ook nog eens seizoensgebonden als de omgeving verandert.

Uiteindelijk vernieuwen onze cellen zich om de zeven jaar volledig. Niets is dus blijvend. Dit is goed nieuws! Er is altijd een kans om te beginnen met het implementeren van nieuwe holistische beauty gewoonten, zodat je toekomstige zelf kan genieten van de voordelen op lange termijn.

Het heeft me 15 jaar gekost om te leren over mijn menstruatiecyclus en haar innerlijke en uiterlijke werking, maar toen ik dat deed, was het echt mindblowing!

We zijn gewoon allemaal lekker hormonaal. We hebben allemaal een hormonaal voortplantingssysteem en een endocrien systeem. Een steeds veranderende omgeving, dagelijks productgebruik en onregelmatige en ongezonde voedselconsumptie kunnen allemaal leiden tot een constante hormonale schommeling.

Huidverzorging naar je menstruatie cyclus

Er zijn eigenlijk vier fasen in de menstruatiecyclus van een vrouw en de hormonen gaan ‘op en neer’, afhankelijk van de fase. Als je oplet wanneer je uitbraken hebt, zul je waarschijnlijk merken dat het meestal rond de derde week van de maand gebeurt, tijdens de luteale fase, wanneer progesteron de huid doet opzwellen, de poriën vernauwen en de talgproductie toeneemt.

De eerste stap naar een gezonde blije huid is het bijhouden van je menstruatiecyclus. Dit kan met de hand maar er zijn ook hele handige apps en websites voor.

Menstruatie (Dagen 1-6): Hydrateren en voeden
Een laag oestrogeen- en progesterongehalte kan ervoor zorgen dat de huid droog aanvoelt en er dof of vermoeid uitziet. Een stijging van het prostagladines hormoon kan ervoor zorgen dat de huid ook gevoeliger is en meer ontstoken raakt.

  • Vermijd scrubben en harsen
  • Focus op hydratatie en voeding
  • Rusten
  • Gebruik een anti-inflammatoire rauwe honing en kefir masker om bestaande uitbraken te hydrateren en te kalmeren.

Folliculaire Fase (Dagen 6-12): Onderhouden & stimuleren
Oestrogeen begint te stijgen, het collageengehalte stijgt, de huid is dikker en elastischer, waardoor een natuurlijke ‘gloed’ ontstaat.

  • Gebruik een serum met een hoog gehalte vitamine C om de glans van je huid te verlengen.
  • Nu is het tijd om eventuele nieuwe producten te proberen, aangezien je huid nu op zijn best is
  • Exfolieer de huid met melkzuur of vruchtenenzymen om de poriën vrij te houden van ophoping.

Ovulatie (Dagen 13-16): Preventie
Oestrogeen en testosteron stijgen, hoge niveaus van luteïniserend hormoon zorgen ervoor dat er een eicel vrijkomt.

  • Boek een gezichtsbehandeling om de poriën diep te reinigen voordat de talg toeneemt tijdens de luteale fase en om stresshormonen te verminderen.
  • Exfolieer de huid met melkzuur of vruchtenenzymen om de poriën vrij te houden van ophoping.

Luteale fase (Dagen 17-28): Kalmeren en talgcontrole
Progesteron piekt waardoor de huid opzwelt en de poriën strakker worden. Een onbalans in testosteron kan de talgproductie verhogen, die in de nauwe poriën verstrikt raakt, waardoor zich puistjes vormen.

  • Reinigen met een zacht schuimende cleanser of oliereiniger
  • Gebruik anti-inflammatoire middelen zoals zwarte komijnzaadolie.
  • Gebruik tallow balsem om de talgproductie in evenwicht te brengen en ontstekingen te verminderen.
  • Kalmeer de huid en uitbraken met verkoelende kruiden kleimaskers

Cyclussynchronisatie van de huidverzorging gedurende de hele maand is een effectieve manier om mogelijke uitbraken tegen te gaan, maar als er een echte onbalans is dan moet dat zowel van binnen als van buiten worden aangepakt om een echte verandering te zien.

Het volgen van je cyclus is de eerste stap om de cyclus van hormonale acne te stoppen en eindelijk weer het gevoel te hebben dat je het onder controle hebt!

Ik wil niet dat je huid overuren maakt. Ik wil jou bewust maken van het belang van zelfzorg, rust, bewuste voeding, stress-management, zelfbewustzijn en het kiezen van ingrediënten die veilig zijn voor de gezondheid van onze huid op lange termijn en voor onze aarde.