Algemeen

Slaapspray en thee

Een goede nachtrust is belangrijk, het is tijdens je slaap dat je lichaam kan herstellen. Jammer genoeg heeft mijn lijf weleens andere plannen waardoor ik vrolijk tussen 2-4 uur wakker wordt en niet meer kan slapen. Een nachtje is niet erg maar als dit een tijdje aanhoudt vind er een sneeuwbal effect plaats, hormonen raken uitgeput, eetlust verdwijnt en moe moe moe…

Het is niet altijd te voorkomen bij me, maar ik heb wel wat hulp middeltjes om een gezonde slaap te stimuleren, zoals een slaapspray die ik op mijn kussen spuit.

Recept voor slaapspray:

30 gram wodka
30 gram gedestilleerd water
3 gram (20-30 druppels) essentiële olie

Gebruiksaanwijzing: Spray 3-4 keer op je kussen voordat je gaat liggen.

Een paar van mijn favorieten zijn…

  • Lavendel – Dit is waarschijnlijk de meest populaire “kalmerende olie,” en wordt veel gebruikt om de geest en het lichaam te ontspannen, angst en stress te verminderen, en de slaapkwaliteit te verbeteren
  • Zoete sinaasappel – Sinaasappel is niet alleen verkwikkend, het kan ook helpen om goed uit te rusten! Van sinaasappelolie wordt gezegd dat het stresshormonen vermindert, de stemming oppept en het lichaam kalmeert. Niet gebruiken tijdens de eerste drie maanden van de zwangerschap.
  • Bergamot – Van deze rustbevorderende olie wordt gezegd dat het een opbeurend effect heeft, de geest en het lichaam kalmeert en angst vermindert
  • Wierook – Deze olie wordt geprezen om haar stressverlagende eigenschappen en haar vermogen om rust en ontspanning te brengen. Voorzichtig gebruiken tijdens de zwangerschap.
  • Roomse kamille – Kamille is een andere populaire olie vanwege haar milde kalmerende eigenschappen. Ze kan helpen om de zenuwen te kalmeren en ontspanning en een gevoel van rust te bevorderen.
  • Cederhout – Deze olie wordt vaak gebruikt vanwege de kalmerende en rustgevende effecten op de geest, en zou spanning en angst verlichten. Vermijden tijdens zwangerschap en borstvoeding.
  • Vetiver – Een geweldige kalmerende olie om te proberen… sommigen hebben zelfs beweerd dat deze olie hun slapeloosheid met succes op natuurlijke wijze heeft behandeld. Vetiver heeft ook een aardende en kalmerende werking op emoties, en een verzachtende werking op het lichaam. Niet gebruiken tijdens de zwangerschap.
  • Geranium – Deze verzachtende olie staat erom bekend te helpen bij angst, depressie en het in balans brengen van emoties.

En natuurlijk helpt een kopje slaapthee met kamille, lindenbloesem, citroenmelisse, lavendel en rozenblaadjes ook om in slaap te komen en voor mooie dromen.

Hoewel kruiden en essentiële oliën natuurlijke middelen zijn is het in sommige gevallen afgeraden ze te gebruiken. Het is dan ook altijd belangrijk om zelf goed te onderzoeken wat de mogelijke contra-indicaties zijn. Een betrouwbare bron hiervoor is het Tisserand Instituut.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *