Algemeen

Oude granen

Op zoek naar gezondere alternatieven voor mijn dagelijkse voeding, zo begon mijn passie voor bakken en koken met oude granen in de keuken. Verloren geraakte authentieke smaken, die een enorme verrijking geven aan mijn smaakpalet en keuzemogelijkheden.

Waarom zou je ze eten?
Ze leveren meer eiwitten, vezels en vitaminen dan moderne granen. Dus gooi die all-purpose bloem maar opzij als je van bakken houdt, en ga met me mee op ontdekkingsreis.

Je hebt ongetwijfeld de regenboog van zogenaamde alternatieve meelsoorten opgemerkt op een paar passen van het gewone meel in het bakpad. Havermeel, bruine rijstmeel, maïsmeel, boekweitmeel… Misschien heb je er al een paar geprobeerd. Of misschien loop je er nog steeds langs, maar vraag je je af wat je ermee kan doen. Ik ben gestopt met ze voorbij te lopen en begon een paar jaar geleden te experimenteren met een paar van de meest smaakvolle van deze prachtige meelsoorten.

Wat moeten we weten over oude granen?
Een oud graan is niet geraffineerd zoals witte rijst, wit brood of wit meel. Daarom zijn ze vaak rijker aan eiwitten, omega-3 vetzuren, B-vitamines en zink omdat ze niet gestript zijn. Ze zijn ook een goede bron van vezels. Naast de gebruikelijke producten – quinoa, chia, amarant, sorghum – zijn een paar andere voorbeelden farro, gierst, zwarte gerst, en rode rijst.

Waarom zijn ze goed voor je?
Net als andere volle granen worden ze langzamer opgenomen in het lichaam vanwege hun vezelgehalte, wat helpt pieken in de bloedsuikerspiegel te reguleren. Dit is vooral belangrijk voor mensen met diabetes of andere chronische aandoeningen. Deze soorten granen helpen ook bij de spijsvertering en de productie van bepaalde vetzuurbindende eiwitten. Gierst bijvoorbeeld in het bijzonder is rijk aan magnesium, dat de botten versterkt, en sorghum helpt het cholesterolgehalte te verlagen en de gezondheid van het hart te bevorderen. Zo wordt je voeding je medicijn.

Wat zijn enkele manieren om oude granen te gebruiken?
Quinoa is een zeer hartig graan, dus je kunt het gebruiken in plaats van vlees in een vegetarische chili. Net als veel van de oude granen is het ook een prima basis voor salades. Farro, met zijn kauwerige textuur, kan worden gebruikt om risotto te maken. Chia is interessant omdat het water absorbeert en een beetje gelatineachtig wordt. Je kunt het verwerken in smoothies, yoghurt of thee. Het kan ook worden gebruikt als bindmiddel in bepaalde baksels. In veel mediterrane en Indiase gerechten worden ook oude granen verwerkt.

Waar moet je op letten bij het eten van oude granen?
Het is belangrijk om te onthouden dat, hoewel ze goed voor je zijn, hele granen, inclusief oude granen, nog steeds koolhydraten zijn, dus ze zouden slechts ongeveer een kwart van je maaltijd mogen uitmaken. Als vuistregel kun je aanhouden dat de helft van je bord uit groenten moet bestaan, een kwart uit magere eiwitten en een kwart uit zetmeel, waaronder granen, bonen en peulvruchten, en zetmeelrijke groenten zoals (zoete) aardappelen, courgettes en pompoenen.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *