Algemeen

Kleine veranderingen met grote impact

Uit tientallen jaren onderzoek naar gedragsverandering is gebleken dat als we willen dat gedrag gewoonte wordt en automatisch gaat, het ons weinig mentale of fysieke inspanning moet kosten. Hoe gemakkelijker je een gedrag maakt, hoe minder obstakels vooraf, hoe minder motivatie je nodig hebt om het te doen. Dit is belangrijk omdat motivatie natuurlijk op en neer gaat met de tijd net als de getijden en de maan.

Begin met kleine veranderingen die een grote impact hebben op je gezondheid en geluk.’ kleine, regelmatige gewoontes zouden zich snel kunnen opbouwen en uiteindelijk veel grotere effecten hebben op de gezondheid dan grote interventies die minder frequent zijn en onvermijdelijk na een paar weken weer worden opgegeven.

Tweak één klein deel van onze gezondheid, en andere delen ervan zullen ook beginnen te veranderen en verbeteren. Als we nieuwe gewoonten willen creëren, is het essentieel om heel eenvoudig te beginnen. Iedere dag 5 minuten bewegen met volle aandacht heeft meer impact dan 1 keer per week naar de sportschool.

We kijken hierbij naar de belangrijkste leefstijlgebieden, body, mind en spirit. Als we iedere dag 5 minuten aan elk onderdeel besteden is dat in totaal 15 minuten per dag en dat lijkt niet veel maar geloof me, dan heeft dit op de langere termijn veel meer impact dan een alles of niets aanpak. En als je je beter gaat voelen hierdoor, wil je vanzelf meer van dat gevoel ervaren.

Dit vind je misschien ook leuk...

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *