Wholefood maaltijden

Voeding voor vrouwen heeft als rode draad door al mijn opleidingen gelopen, zowel fysiek als emotioneel en spiritueel. Als schoonheidsspecialiste was ik hier ook al intensief mee bezig, maar dit was vooral gericht op hormonen en wat je beter qua voeding kan vermijden als je een gezonde en stralende huid wilt hebben. Gaandeweg is mijn waardering voor het menselijk lichaam en de verbazingwekkende mogelijkheden ervan gegroeid, evenals mijn fascinatie voor wat het optimaal laat functioneren.

Maar de liefde voor echt voedzame maaltijden, de voedingstoffen die je juist WEL in je voeding wilt hebben en hoe je die voedingstoffen eruit krijgt, begon pas echt in de opleiding die ik volgde tot tot postnatale doula toen mijn dochter in verwachting was van mijn eerste kleindochter (de tweede kan ieder moment geboren worden).

Daar leerde ik de essentiële kunst van het voeden van de nieuwe moeder zodat ze zelf kan herstellen en tegelijk haar pasgeboren kind optimaal kan voeden met de borstvoeding. Ik leerde helende soepen; tekorten aanvullende voeding en snacks; en kalmerende en lactatiebevorderende kruidenthee maken, allemaal samengesteld om de unieke behoeften van de nieuwe moeder te ondersteunen.

Het besef dat vaak ontbreekt, is dat niet elk voedingsmiddel voor iedereen (on)gezond is. Iedereen heeft een uniek lichaam en iedereen verkeert in een unieke situatie. Goede voeding ondersteunt je in wat je doet, wil en kan. En dat is voor iedereen verschillend.

Ik ben zo blij dat ik deze opleiding heb gedaan want ik leerde mijn dochter en andere postnatale vrouwen te helpen zowel fysiek als emotioneel te helen. Maar ook voor mijzelf was het helend… en het begin van een nieuw avontuur gericht op biochemische processen in ons lichaam en helende voeding uit de natuur getriggerd door de boeken van Aviva Romm, verloskundige en hormoonspecialist.

Traditionele Postnatale doula’s over de hele wereld (waaronder ikzelf!) maken hun balsems, tincturen, theeën en alle remedies die gebruikt worden vers en met de hand, waardoor ze zelf ook weer in contact komen met hun diepgewortelde, innerlijke wijze vrouw-traditie. Dit is een diepe verbinding met en wijsheid over de cycli van de vrouw en elk ingredient en ceremonie die wordt gebruikt en alle ingrediënten zijn heel puur en biologisch. Het is zo’n delicate tijd die nederigheid, deskundige zorg en warmte vereist om de moeder te helpen genezen, haar geboorteverhaal te bezegelen en haar te verwelkomen in een nieuwe fase van haar leven.

Verwarmend eten en drinken helpt je lichaam sneller te herstellen na de bevalling en ziekte. Je organen en spijsvertering gaan langzamerhand weer een beetje werken als van ouds, en je helpt ze hierbij door voedsel te eten wat makkelijk te verteren is. Warm voedsel is makkelijker te verteren dan koud of rauw voedsel. Koude voeding kan soms ook zorgen voor constipatie en een langzamer fysiek herstel. Het allereerste en allerbeste om te eten na een bevalling of ziekte is dan ook bonebroth. Een dagelijkse must-have voor iedereen om in huis te hebben wat mij betreft.

De belangrijkste vitaminen en mineralen die in bone broth zitten, zijn calcium, fosfor, magnesium, ijzer, glucosamine, chondroïtine en omega 3 & 6 vetzuren. Wanneer je bouillon trekt (uit runder-, lams- of kippenbotten, maar uit visgraten kan ook), komen deze stoffen uit het merg en bindweefsel vrij. 

De aminozuren die in bottenbouillon zitten boosten je immuunsysteem. En door bone broth te drinken maak je ook je eigen botten sterk. De glucosamine en chondroïtine die het bevat helpen bovendien om je gewrichten soepel en je bindweefsel sterk te houden. De gelatine en collageen in bottenbouillon verstevigen ook je darmslijmvlies. Mensen met prikkelbare darmen blijken vooral veel baat te hebben bij het drinken ervan. Het aminozuur glycine in bottenbouillon heeft een ontstekingsremmende werking, en in combinatie met collageen is dat tevens het recept voor een zuivere, soepele en strakkere huid. Glycine helpt je ook nog eens om beter in slaap te vallen en zorgt voor een overall betere slaap. Kortom: de gezondheidsvoordelen van bone broth zijn legio!

Helende Runder Bonebroth maken

Ingrediënten
3 pond soepbotten van grasgevoerd rundvlees
1 ui grof gehakt
2-3 grote wortels grof gehakt
2-3 selderijstengels grof gehakt
¼ kopje biologische appel cider azijn ACV
Gefilterd koud water


Instructies
Rooster de rauwe botten een uur in een braadpan in de oven op 200 graden.
Doe de geroosterde botten, groenten en ACV in je crockpot of oven braadpan en vul met water tot de botten ongeveer een centimeter of twee bedekt zijn.
Laat het mengsel 60 minuten staan.

ZET HET VUUR NOG NIET AAN want op deze manier kan de azijn eerst de mineralen uit de botten halen.

Zet de crockpot op laag of in een dutch oven zet je de oven op 100-125 graden gedurende 24-36 uur. Zeef de bouillon. Bewaar je broth in de koelkast tot 7 dagen, in de vriezer 3-6 maanden, of in een diepvries tot een jaar.

Laat de bouillon eerst op kamertemperatuur komen voordat je hem in de vriezer doet. Laat de bovenkant er 24 uur af als je de bouillon in glazen potten in de vriezer bewaart, zodat de broth en de gelatine kan uitzetten (anders zul je over een paar dagen je gebarsten pot met lede ogen moeten aanzien!).

Ps. Zelf voeg ik er altijd wat brandnetel en andere kruiden aan toe. Brandnetel is namelijk een van de grootste multivitaminen van de natuur! Rijk aan voedingsstoffen, mineralen en veel ijzer. Het is zeer voedend voor een gezonde baarmoeder verzorging, pre & post cyclus, voor een verbeterde vruchtbaarheid, voor na de geboorte, en in het geval van een miskraam of zoals in mijn geval in de overgang. Brandnetel ondersteunt ook de gezondheid van de nieren, verhelpt infecties van de urinewegen en is ongelooflijk effectief bij het verminderen van seizoensgebonden allergieën.

Sandra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *