Een gezonde leefstijl duur?

Een leefstijl verandering kan in het begin veel duurder lijken dan wat je voorheen gewend was. Je voorraadkast zal in beginsel niet de basis ingrediënten bevatten die je voor een gezonde leefstijl veel gebruikt. Maar geloof me dit is alleen in het begin, een paar maanden later is het juist een stuk voordeliger omdat je veel minder dure verpakte spullen koopt en tussendoor minder zult snacken omdat je vooral veel vers eet.

Slimmer plannen en groter inkopen is hier de sleutel. Toen ik mijn leefstijl wel om moest gooien vanwege mijn gezondheid zat ik in de slechtst denkbare positie. Ik had een jaar daarvoor een faillissement achter de rug en moest als alleenstaande moeder rondkomen van slechts 60 euro per week voor eten, uitjes en onze persoonlijke verzorging. Achteraf kan ik je zeggen dat deze periode mij juist heel strijdlustig, vindingrijk en een heel bewuste consument heeft gemaakt.

Maaltijdplanning

Timemanagement, maaltijdplanning en mealpreppen is de basis van elke duurzame leefstijlverandering. Vooraf duidelijk hebben wat je gaat maken zorgt ervoor dat je veel gerichter maar ook veel minder vaak inkopen zal hoeven doen ongeacht welk dieet je gaat volgen. Laat je hierbij niet gek maken door al die insta perfecte maaltijden met vaak dure ingrediënten erin. Er is namelijk niemand die van jou verwacht dat je 7 dagen per week als een soort hobby chef-kok in de keuken staat te ploeteren op complexe maaltijden. Een gezonde en goed vullende maaltijd kan zo simpel zijn als een oven schotel of een snelle stir fry die je in een heel korte tijd kan maken met een paar basiselementen, je macro’s die dankzij je slimme maaltijdplanning voor het grijpen liggen in je koelkast.

Superfoods, dure supplementen en kant en klare trenddieetproducten zijn nergens voor nodig.

Leer zelf lekker vers koken met het seizoen, wat je van ver haalt is dan wellicht zoals het spreekwoord luidt lekker, maar er hangt ook een behoorlijk prijskaartje aan. Om over het prijskaartje voor het milieu nog maar niet te spreken. Verse groenten, kruiden en fruit ZIJN superfoods en je kan dan beter voor een goed, eerlijk en biologisch seizoensproduct kiezen dan voor een dure superfood. Seizoens producten zijn daarnaast ook nog eens stukken voordeliger door het grote aanbod in een beperkte periode.

De vriezer is je beste vriend

Standaard in mijn vriezer liggen flink wat zakken met fruit, groenten en vis. Het voordeel hiervan is dat het veel langer houdbaar is en je dus ook veel minder weg hoeft te gooien omdat het over datum raakt. Doordat het gelijk wordt ingevroren na de oogst of vangst blijven alle voedingsstoffen optimaal intact.

Kruiden, kruiden en nog meer kruiden

Kruiden kunnen van de meest simpele gerechten een waar culinair feestje maken. Een goed gevuld kruiden kabinet is bij een gezonde leefstijl dan ook onmisbaar. Heb je de ruimte ervoor, overweeg dan eens om wat verse kruiden in je tuin of op je balkon te kweken. Behalve als smaakmaker kun je kruiden ook voor een veelvoud aan heel diverse gezondheidsklachten inzetten.

Zelluf doen

Zelf leren om sauzen, roomkaas, yoghurt, brood maar ook verzorgingsproducten, schoonmaakmiddelen en natuurlijke medicijnen leren maken is behalve kostenbesparend ook nog eens een super leuke hobby. Op mijn website en vooral in mijn nieuwsbrieven deel ik dan ook regelmatig inspirerende recepten om helemaal vanaf scratch te leren maken.

Tot slot nog wat tips

Woele is een voordelige webshop voor een gezonde leefstijl. Woele verkoopt producten met een laag koolhydraat- en suikergehalte en supplementen. Producten zonder suiker, lactose en gluten en ook 100% vegan en biologische producten. De producten van Woele passen in een gezonde leefstijl en bij het maken van bewuste keuzes.

De markt is natuurlijk een super voordelige plek om je verse groenten, fruit en noten te scoren. Kijk ook eens in je regio naar boeren winkels, buurt tuinen of boerenmarkten.

En natuurlijk de meest besparende tip van al, ga eens wat vaker wildplukken! Je komt in beweging en wat je Wildplukt heeft vaak een veel hogere voedingswaarde.

Sandra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *