De suiker challenge

Deze week is het Diabetesfonds gestart met de suiker challenge.
7 dagen gezond eten en drinken zonder suiker, ofwel een week om af te kicken van je suiker verslaving. Een weekje ‘afkicken’ van suiker heeft zo zijn voordelen. Je verlaagt niet alleen je risico op overgewicht en diabetes type 2, je hebt ook nog eens meer energie. Alleen niet blijvend van een weekje suikervrij, zoals het in de actie wellicht overkomt.

Voedselfabrikanten weten ons behoorlijk in de war te brengen. Suiker staat onder eindeloos veel namen op de verpakkingen. Je herkent vast een aantal van deze:

  • Agavenectar
  • Agavesiroop
  • Ahorncrème
  • Ahornsiroop
  • Appelsapconcentraat
  • Appelstroop
  • Aroma (suiker + smaakstof)
  • Barbadossuiker
  • Basterdsuiker
  • Bietensap
  • Bietenstroop
  • Bietsuiker
  • Blackstrap molasses
  • Bruine suiker
  • Carob (fruit) syrup
  • Carobella syrup
  • Castor melis
  • Cyprus Black Gold
  • Confectiesuiker
  • D-glucose
  • Dadelstroop
  • Demerara
  • Dextrose
  • Diastatisch moutextract
  • Diksap
  • Donkere/donkerbruine basterdsuiker
  • Druivensapconcentraat
  • Druivensuiker
  • Eindmelasse
  • Esdoornsiroop
  • Fruitconcentraat
  • Fruitextract
  • Fruitsap-concentraat
  • Fruitsap op basis van extracten of concentraten
  • Fruitsuiker
  • Fructose
  • Fructose-invertsuikerstroop
  • Fructosesiroop
  • Fructosestroop
  • Fructose-invertsuikerstroop
  • Galactose
  • Gebrande suiker
  • Gebrande suikerstroop
  • Geconcentreerd appelsap
  • Geconcentreerd perensap
  • Geconcentreerd vruchtensap
  • Geconcentreerd (vul maar in!) sap
  • Gekarameliseerde suiker
  • Gekaramelliseerde suikerstroop
  • Geleisuiker
  • Gele kandijsiroop
  • Geraffineerde suiker
  • Rijststroop
  • Glucose
  • Glucosesiroop
  • Glucosestroop
  • Glucose-fructosestroop
  • Gouden siroop
  • Gula djawa
  • Gula kelapa
  • Gula aren
  • HFCS: high fructose corn syrup
  • Honing
  • Invertsuiker
  • Invertsuikerstroop
  • Invertstroop
  • Isoglucose
  • Javaanse palmsuiker
  • Johannesbroodsiroop
  • Johannesbroodpitsiroop
  • Kandij
  • Kandijsuiker
  • Kandijstroop
  • Kaneelsuiker
  • Karamel (verhitte/gebrande suiker)
  • Karamelsuikerstroop
  • Klappersuiker
  • Kokosbloesemsuiker
  • Kristalsuiker
  • Kristallijne fructose
  • Lactose
  • Lichte/ lichtbruine basterdsuiker
  • (Magere) melkpoeder: ± 50 procent suiker
  • Maismoutstroop
  • Maissuiker
  • Maisstroop
  • Malt
  • Maltodextrine
  • Maltose
  • Maltosestroop
  • Maple syrup
  • Melasse
  • Melksuiker
  • Molasses
  • Moutextract
  • Moutsuiker
  • Moutstroop
  • Muscovado
  • Nectar
  • Oersuiker
  • Oerzoet
  • Organische ruwe suiker
  • Palmsuiker
  • Panocha
  • Panela
  • Parelsuiker
  • Perensapconcentraat
  • Piloncillo
  • Poedersneeuw
  • Poedersuiker
  • Rapadura
  • Rietsap
  • Rietsuiker
  • Rietsuikerstroop
  • Rijststroop
  • Rijstsuiker
  • Ruwe rietsuiker
  • Saccharose
  • Sacharose
  • sapconcentraat
  • Schenkstroop
  • Siroop
  • Sorghum syrup
  • Speltstroop
  • Stroop
  • Sucanat (Sugar Cane Natural)
  • Sucrose
  • Suikerstroop
  • Tafelsuiker
  • Tarweglucosestroop
  • Tarwestroop
  • Treacle
  • Trehalose
  • Turbinado
  • Vanillesuiker
  • Vruchtenextract
  • Vruchtenconcentraat
  • Vruchtensapconcentraat
  • Vruchtensuiker
  • Vruchtensap op basis van extracten of concentraten
  • Witte basterdsuiker
  • Witte suiker
  • Zwarte rietsuikermelasse

En mogelijk is zelfs deze uitgebreide lijst niet eens compleet omdat er continue nieuwe benamingen worden gevonden door de marketingafdelingen.

Ben jij insuline resistent?
De hoogte van onze insulinespiegel wordt bepaald door onze bloedsuikerspiegel (die wordt beïnvloed door stress, kwaliteit van slaap, de hoeveelheid en het soort koolhydraten dat we eten, hoeveel vezels erin zitten en hoe onze darmbacteriën die koolhydraten verteren) en de hoeveelheid incretinehormonen die worden afgeven na een maaltijd. Zorg dus dat je zoveel mogelijk voeding eet met een laag glycemische lading of met een lage insuline-index.

Wat voorbeelden van voeding met ladingen suikers (snelle koolhydraten) erin die je insuline spiegel als een raket doen stijgen.

Zoetigheid, snoepjes, koekjes, cake, gebak, hagelslag, nutella, speculoos, chocolade(melk), jam, ontbijtgranen, vla, gezoete yoghurtproducten, toetjes, ijs, frisdrank, fruitdrank, fruitsappen, yoghurtdranken, melkdranken, oplosthee, bier, witte wijn, likeur, energiedrankjes, chocomel, chips, borrelhapjes, kroket, frikandel, hamburgers, hotdog, tosti, graanproducten, wit- en bruinbrood, pannenkoeken, pasta, wraps, crackers, sommige vleeswaren, worst, sausjes, kant-en-klare soep, satésaus, saladesaus, aardappelen, zoete aardappelen, pastinaak, pompoen, schorseneren, yam, maïs, fruit, bonen, linzen, erwten, pinda’s, peulvruchten, rijst en bulgur.

Van suiker verbranding naar vet verbranding

Wat essentieel is om onze cellen in vetverbrandingmodus te zetten is dat de suikerverbrandmodus uit moet staan. Op het moment dat we de energiefabriekjes van onze cellen constant suiker aanbieden dan ‘verleren’ ze om vet te verbranden. Pas als de suiker- en insulinespiegels in onze bloedbaan lager zijn gaan we naar de vetverbrandingsmodus; die insulinespiegel wordt pas echt laag als er een langere tijd tussen onze maaltijden zit. Dit lukt niet met heel veel tussendoortjes. Door snoepen of constant snacken, keto of niet, is er ook geen tijd voor de schoonveegactie van onze dunne darm. Dit is essentieel voor een gezonde spijsvertering.

Wat doet vasten met je lichaam?

Vasten werkt zo goed omdat er dan minimale insuline-afgifte is. Je insuline keldert met een noodgang omlaag. Je maakt je eigen lichaam weer gevoeliger voor insuline (het vermindert dus de insulineresistentie). Dit gebeurt niet als je de hele dag door, ook al is het minder, ook al is het low-carb of keto, blijft eten. Vergelijk het met een stukje hardlopen: is een keer per week zeven kilometer lopen hetzelfde als zeven keer per week één kilometer lopen? Nee, het effect is totaal anders. Dit geldt ook voor vasten.

Tijdens het vasten maak je al de cellen van je lichaam even helemaal leeg. Zoals we tegenwoordig eten – de hele dag door wat snacken – krijgen onze cellen bijna geen kans om afvalproducten te lozen. Het blijft allemaal opgeborgen in onze cellen. Onze cellen puilen uit. De cel kan niet meer goed functioneren want overal liggen restjes vet en eiwitten. Bij vasten ontdoen we ons lijf van oude, beschadigde of versleten cellen en structuren. Ons lichaam kan sommige van deze deeltjes recyclen en ruimte maken voor nieuwe, jongere deeltjes, een proces dat we autofagie noemen. Geloof me ons lichaam is zo wijs en beschikt over een enorm zelfherstellend vermogen.

Vasten is als het opruimen van je woonkamer. Even alles er helemaal uit. Alles afstoffen en de boel lekker opruimen. Wil je weten hoe? Vraag dan een gratis kennismakingsgesprek met mij aan.

Sandra

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *