Zie jij ook door de bomen het bos niet meer met al die verschillende diëten en soms tegenstrijdige adviezen? Waar doe je goed aan als je je voedingspatroon wilt veranderen in een gezondere versie.

Een gezond voedingspatroon heeft de volgende kenmerken: Het bevat voldoende (maar niet teveel) energie om goed te kunnen functioneren. Het levert de juiste hoeveelheid voedingsstoffen die we nodig hebben om gezond te blijven. Het is gemakkelijk vol te houden.

Net als elke vorm van gedrag wordt ook ons voedingsgedrag beinvloed doo verschillende invloeden, zoals o.a onze omgeving, onze overtuigingen en ook onze gewoonten (onbewuste handelingen). Daarnaast is eten bij ons vaak ook nog eens gekoppeld aan emoties. Denk aan plezier, verdriet, ontspanning, eenzaamheid, etc. 

Als voedingscoach kijk ik daarom niet alleen naar wat en hoeveel je eet, maar ook naar waarom, hoe en wanneer je eet en geef je daarin achtergrondinformatie, advies en indien nodig bijsturing.

Door je wensen, voedingsgedrag –en gewoonten in kaart te brengen kan ik een heel persoonlijk voedingsadvies voor je samenstellen die voldoet aan de voedingsrichtlijnen die gegeven worden vanuit de gezondheidsraad en heel eenvoudig te volgen is.

Controle hebben over je voedingskeuzes is essentieel om je gewicht gezond te houden en ontstekingen op afstand te houden. Maar minstens een derde van de vrouwen verklaart dat gebrek aan wilskracht hun grootste obstakel is om de beste gezondheidskeuzes te maken, en meer dan de helft zegt dat ze zich eerst minder moe zouden moeten voelen om hun wilskracht te verbeteren. En daarin zit echt een kern van waarheid, is wetenschappelijk bewezen.

Een overladen systeem saboteert wilskracht. 
Na verloop van tijd zet teveel cortisol de neurale circuits in je frontale cortex, het deel van je hersenen dat verantwoordelijk is voor wat executieve functies of het nemen van goede beslissingen wordt genoemd, opnieuw op. Als dit gebeurt, gaat je wilskracht het raam uit, en daarmee ook de controle over je voedselkeuzes, vaak samen met je goede voornemens om aan lichaamsbeweging te doen, minder suiker te eten, en “maar ééntje” te nemen van wat dan ook. Geen wonder dat gewoon tegen jezelf zeggen dat je minder moet eten en meer moet bewegen, meestal niet werkt.

Dit is dan ook de reden waarom zoveel diëten mislukken. Je zal ook aan je stressniveau en geestelijke gezondheid moeten denken in het totaal plaatje.